Aktualności

PIKE na czele działań deregulacji sektora nowoczesnej komunikacji elektronicznej

14-03-2025 | Telekomunikacja

W trakcie konferencji „Polska. Rok przełomu” w dniu 10 lutego br. odbyła się dyskusja Premiera Donalda Tuska z Prezesem InPost, Rafałem Brzoską na temat nowego planu gospodarczego dla Polski. Uzgodniono współpracę rządu z przedsiębiorcami w ramach zespołu ds. deregulacji, który opracuje rekomendacje wspierające biznes. Do współpracy zaproszono m.in. organizacje zrzeszające przedsiębiorców, w tym izby gospodarcze.

deregulacje
PIKE aktywnie uczestniczy w tych pracach w obszarze telekomunikacji – samodzielnie lub we współpracy z innymi izbami – koncentrując się na siedmiu kluczowych zagadnieniach:

1. Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami

  • usuwanie barier w prowadzeniu działalności związanych z nadmiernymi i kosztownymi obowiązkami w zakresie udogodnień dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami.

2. Cyberbezpieczeństwo

  • usunięcie z projektu ustawy nowelizującej ustawę o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa przepisów stanowiących nadregulację wobec dyrektywy NIS2 (goldplating);
  • czas trwania polecenia zabezpieczającego zależny od obsługi incydentu krytycznego;
  • zmiany w zakresie Dostawcy Wysokiego Ryzyka.

3. OZZy

  • określenie przejrzystych zasad ustalania wysokości opłat na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania;
    wysokie koszty sądowe sporów.

4. Kontrola Internetu

  • wprowadzenie spójnego, bezpiecznego oraz tańszego systemu identyfikowania i blokowania nielegalnych treści w Internecie.

5. Sprawozdawczość

  • ograniczenia nadmiarowości obowiązków przekazywania danych do UKE oraz Ministerstwa Cyfryzacji o infrastrukturze telekomunikacyjnej i usługach, a także likwidacji dublowania się tych obowiązków raportowych.

6. Zmiany w PKE

  • wprowadzenia progospodarczych zmian w Prawie Komunikacji Elektronicznej;
  • uszczegółowienie zasad korzystania z klauzuli modyfikacyjnej w umowach abonenckich;
  • zawieranie umów door-to-door;
  • uproszczenie zasad związanych z zaległościami płatniczymi abonentów;
  • ograniczanie wymogów komunikacji z abonentami w formie papierowej i zwiększenie komunikacji elektronicznej.

7. Przejrzystość regulacyjna i zmiany konsumenckie

  • brak przejrzystości działań Prezesa UOKiK ingerujących w swobodę przedsiębiorców do określania cen detalicznych;
  • przejrzystość regulacyjna Prezesa UKE w zakresie nakładania przez niego kar finansowych;
  • przejrzystość regulacyjna w zakresie przewlekłości lub nawet bezczynności działań Prezesa UKE.