Aktualności

Nowelizacja ustawy o ABW i AW – nowe obowiązki dla sektora telekomunikacyjnego

19-11-2024 | Cyberbezpieczeństwo

Z dniem 2 grudnia br. wejdzie w życie ustawa z dnia 18 października 2024 roku o zmianie ustawy o działaniach antyterrorystycznych oraz ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu. Nowelizacja wprowadza do polskiego prawa przepisy wynikające z unijnego rozporządzenia 2021/784, dotyczącego przeciwdziałania rozpowszechnianiu treści terrorystycznych w internecie.

Nowelizacja ustawy o ABW ilustracja

Zakres zmian wobec hostingodawców i dostawców treści

Ustawa wprowadza dla dostawców usług hostingowych oraz dostawców treści mechanizm wydawania nakazów usunięcia wskazanych treści. Ponadto, dla dostawców usług świadczonych drogą elektroniczną oraz przedsiębiorców telekomunikacyjnych wdraża mechanizm uniemożliwienia dostępu do takich treści.

Przestrzeganie nowych przepisów będzie egzekwowane przez szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, który zyskał prawo do samodzielnego wydawania decyzji administracyjnych nakładających obowiązek usunięcia nielegalnych treści. Tego rodzaju działania mają na celu przyspieszenie reakcji na dezinformację i propagandę terrorystyczną. Wskazane decyzje są ostateczne i podlegają natychmiastowemu wykonaniu. Można się jednak od nich odwołać w terminie 30 dni do sądu administracyjnego.

Ponadto, szef ABW będzie upoważniony do nałożenia na dostawcę usług hostingowych, który nie przestrzega lub niedopełnienia obowiązków wynikających z rozporządzenia 2021/784, kary pieniężnej w wysokości do 4% całkowitych obrotów. Decyzja w tej sprawie będzie ostateczna, a nałożoną należałoby uiścić w terminie 14 dni od momentu, gdy decyzja stanie się prawomocna.

Zakres zmian wobec hostingodawców i przedsiębiorców telekomunikacyjnych

Inną procedurą zawartą w nowelizacji ustawy o ABW jest zablokowanie dostępu lub usunięcie treści w systemie teleinformatycznym przez usługodawcę świadczącego usługi drogą elektroniczną oraz zablokowanie dostępności treści w systemie teleinformatycznym przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego. Mowa tu o treściach takich jak określone dane informatyczne związane ze zdarzeniami o charakterze terrorystycznym lub uprawdopodabniające popełnienie przestępstwa szpiegostwa, a także określone usługi teleinformatyczne wykorzystywane do spowodowania takich zdarzeń.

Do zablokowania wskazanych treści na wniosek szefa ABW zobowiązuje sąd, wydając postanowienie skierowane do przedsiębiorcy telekomunikacyjnego. W nagłych i niecierpiących zwłoki przypadkach, szef ABW za zgodą Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego, może zarządzić blokadę dostępności, zwracając się jednocześnie do sądu z wnioskiem o wydanie postanowienia w tej sprawie.

Usługodawca świadczący usługi drogą elektroniczną lub przedsiębiorca telekomunikacyjny są zobowiązani do natychmiastowego wykonania czynności określonych w postanowieniu sądu lub przekazanym im zarządzeniu szefa ABW. Blokada dostępności zarządza jest na okres nie dłuższy niż 30 dni, z możliwością przedłużenia jej przez sąd do 3 miesięcy. Na postanowienia sądu przysługuje zażalenie Szefowi ABW, Pierwszemu Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego, usługodawcy świadczącemu usługi drogą elektroniczną lub przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu.

Znaczenie zmian dla branży

Nowelizacja ustawy nakłada nowe obowiązki na operatorów, wymagając od nich wdrożenia skutecznych procedur przeciwdziałania rozpowszechnieniu treści niezgodnych z prawem. Regulacje te będą miały istotny wpływ na sektor telekomunikacyjny i jego działania w zakresie zgodności z unijnymi wymogami.

Zachęcamy do zapoznania się z treścią ustawy: Dziennik Ustaw.