Nowelizacja ustawy o ABW i AW – nowe obowiązki dla sektora telekomunikacyjnego
Z dniem 2 grudnia br. wejdzie w życie ustawa z dnia 18 października 2024 roku o zmianie ustawy o działaniach antyterrorystycznych oraz ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu. Nowelizacja wprowadza do polskiego prawa przepisy wynikające z unijnego rozporządzenia 2021/784, dotyczącego przeciwdziałania rozpowszechnianiu treści terrorystycznych w internecie.
Zakres zmian wobec hostingodawców i dostawców treści
Ustawa wprowadza dla dostawców usług hostingowych oraz dostawców treści mechanizm wydawania nakazów usunięcia wskazanych treści. Ponadto, dla dostawców usług świadczonych drogą elektroniczną oraz przedsiębiorców telekomunikacyjnych wdraża mechanizm uniemożliwienia dostępu do takich treści.
Przestrzeganie nowych przepisów będzie egzekwowane przez szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, który zyskał prawo do samodzielnego wydawania decyzji administracyjnych nakładających obowiązek usunięcia nielegalnych treści. Tego rodzaju działania mają na celu przyspieszenie reakcji na dezinformację i propagandę terrorystyczną. Wskazane decyzje są ostateczne i podlegają natychmiastowemu wykonaniu. Można się jednak od nich odwołać w terminie 30 dni do sądu administracyjnego.
Ponadto, szef ABW będzie upoważniony do nałożenia na dostawcę usług hostingowych, który nie przestrzega lub niedopełnienia obowiązków wynikających z rozporządzenia 2021/784, kary pieniężnej w wysokości do 4% całkowitych obrotów. Decyzja w tej sprawie będzie ostateczna, a nałożoną należałoby uiścić w terminie 14 dni od momentu, gdy decyzja stanie się prawomocna.
Zakres zmian wobec hostingodawców i przedsiębiorców telekomunikacyjnych
Inną procedurą zawartą w nowelizacji ustawy o ABW jest zablokowanie dostępu lub usunięcie treści w systemie teleinformatycznym przez usługodawcę świadczącego usługi drogą elektroniczną oraz zablokowanie dostępności treści w systemie teleinformatycznym przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego. Mowa tu o treściach takich jak określone dane informatyczne związane ze zdarzeniami o charakterze terrorystycznym lub uprawdopodabniające popełnienie przestępstwa szpiegostwa, a także określone usługi teleinformatyczne wykorzystywane do spowodowania takich zdarzeń.
Do zablokowania wskazanych treści na wniosek szefa ABW zobowiązuje sąd, wydając postanowienie skierowane do przedsiębiorcy telekomunikacyjnego. W nagłych i niecierpiących zwłoki przypadkach, szef ABW za zgodą Pierwszego Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego, może zarządzić blokadę dostępności, zwracając się jednocześnie do sądu z wnioskiem o wydanie postanowienia w tej sprawie.
Usługodawca świadczący usługi drogą elektroniczną lub przedsiębiorca telekomunikacyjny są zobowiązani do natychmiastowego wykonania czynności określonych w postanowieniu sądu lub przekazanym im zarządzeniu szefa ABW. Blokada dostępności zarządza jest na okres nie dłuższy niż 30 dni, z możliwością przedłużenia jej przez sąd do 3 miesięcy. Na postanowienia sądu przysługuje zażalenie Szefowi ABW, Pierwszemu Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego, usługodawcy świadczącemu usługi drogą elektroniczną lub przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu.
Znaczenie zmian dla branży
Nowelizacja ustawy nakłada nowe obowiązki na operatorów, wymagając od nich wdrożenia skutecznych procedur przeciwdziałania rozpowszechnieniu treści niezgodnych z prawem. Regulacje te będą miały istotny wpływ na sektor telekomunikacyjny i jego działania w zakresie zgodności z unijnymi wymogami.
Zachęcamy do zapoznania się z treścią ustawy: Dziennik Ustaw.
Krajowy system certyfikacji cyberbezpieczeństwa – ważny krok w kierunku bezpiecznej cyberprzestrzeni
Polska przygotowuje się do wprowadzenia KSCC, który ma zwiększyć poziom ochrony w obszarze technologii informacyjno-komunikacyjnych ICT. Ustawa ta...
Zwalczanie nadużyć w komunikacji elektronicznej – podsumowanie od czasu wdrożenia ustawy
Ministerstwo Cyfryzacji podsumowuje pierwszy rok obowiązywania ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej (UZNKE), która weszła w...
Kto ma prawo do rozwoju AI? Wątpliwości wokół projektu ustawy
Polska stoi przed ważnym wyzwaniem – wdrożeniem ustawy o systemach sztucznej inteligencji (AI), będącej częścią unijnej inicjatywy regulacyjnej AI...