Aktualności

Nowe prawo autorskie: kluczowe zmiany i wyzwania dla rynku cyfrowego

22-10-2024 | Prawo autorskie

Podczas 51. Międzynarodowej Konferencji i Wystawy PIKE, paneliści omówili istotne zmiany wynikające z nowelizacji prawa autorskiego, która z kilkuletnim opóźnieniem wdrożyła unijne dyrektywy. Nowe przepisy obejmują, między innymi, regulacje dotyczące tantiem z internetu oraz usługi nadawania i reemitowania. Rozmówcy zastanawiali się czy wprowadzone zmiany skutecznie rozwiązują dotychczasowe problemy, a także jakie wyzwania stoją przed branżą po ich wdrożeniu.
Wojciech Szymczak – Radca prawny, Partner w Kancelarii Prawnej Media i arbiter Komisji Prawa Autorskiego, Jacek Łęgiewicz – Public Affairs Director Samsung Polska, Maciej Piechociński – Prezes Zarządu Inea, Katarzyna Marek – Adwokat Cyfrowy Polsat, Zofia Senda – Radca prawny TVP, Piotr Wasilewski – Group VP – Head of Legal & Corporate Affairs Warner Bros. Discovery

W dyskusji udział wzięli (od lewej): Wojciech Szymczak – Radca prawny (Partner w Kancelarii Prawnej Media i arbiter Komisji Prawa Autorskiego), Jacek Łęgiewicz – Public Affairs Director (Samsung Polska), Maciej Piechociński – Prezes Zarządu (Inea), Katarzyna Marek – Adwokat (Cyfrowy Polsat), Zofia Senda – Radca prawny (TVP), Piotr Wasilewski – Group VP – Head of Legal & Corporate Affairs (Warner Bros. Discovery).

Szczególną uwagę zwrócono na zarządzanie środkami finansowymi przez organizacje zbiorowego zarządzania (OZZ). Eksperci wskazali, że niewykorzystane środki (w przypadku niewypłacenia ich właściwym uprawnionym otrzymanych od użytkowników wynagrodzeń), zamiast pozostawać w uznaniowej dyspozycji OZZ, powinny wracać do użytkowników lub trafiać do publicznych funduszy wspierających kulturę. Takie rozwiązanie mogłoby poprawić skuteczność zarządzania środkami przez te organizacje.

Nie zabrakło również dyskusji o przejrzystości systemu opłat pobieranych przez OZZ, co w opinii ekspertów, znacząco utrudnia działalność nadawców i reemitentów. Niemniej jednak, pozytywnie oceniono możliwość mediacji w zakresie ustalania wysokości opłat, co uznano za duży krok naprzód w relacji między użytkownikami, a także względem OZZ.

Rozmówcy podkreślili, że zmiany są konieczne, aby zrównoważyć interesy twórców, konsumentów i biznesu. Prawo autorskie musi ewoluować i dynamicznie dostosowywać się do zmieniających się realiów technologicznych, a jednocześnie wspierać innowacje.