Aktualności

Nowa ustawa medialna – ewolucja czy rewolucja względem dotychczasowego systemu?

18-10-2024 | Media

51. Międzynarodowa Konferencja i Wystawa PIKE stała się istotnym forum dla omawiania przyszłości mediów w Polsce.
Maciej Wróbel – Przewodniczący Sejmowej Podkomisji ds. Mediów i Polityki Audiowizualnej

W dyskusji udział wzięli (od lewej): Wojciech Szymczak – Radca prawny, Partner w Kancelarii Prawnej Media i arbiter Komisji Prawa Autorskiego oraz Maciej Wróbel – Przewodniczący Sejmowej Podkomisji ds. Mediów i Polityki Audiowizualnej.

Wsparcie dla mediów lokalnych

Jednym z kluczowych tematów była kwestia wsparcia dla mediów lokalnych. Poseł Maciej Wróbel, Przewodniczący Sejmowej Podkomisji ds. Mediów i Polityki Audiowizualnej, zapowiedział prace nad ustawą wspierającą prywatne media lokalne. Nowo powstający fundusz, którego projekt wciąż pozostaje na wczesnym etapie prac, będzie dedykowany mediom działającym na rynku co najmniej od trzech lat. Ma to zapobiec finansowaniu krótkotrwałych inicjatyw. Wkrótce planowane jest posiedzenie podkomisji sejmowej w tej sprawie.

Mecenas Wojciech Szymczak z Kancelarii Prawnej Media, zwrócił uwagę na problem interpretacyjny związany z płatnościami dodatkowych tantiem za reemitowanie oraz na liczne niejasności w przepisach prawa autorskiego. Poseł Wróbel dodał, że kwestia tantiem będzie badana przez Komisję Europejską w związku ze skargą na ich niezgodność z unijnym prawem.

Nowa ustawa medialna i liberalizacja rynku

Rząd przygotowuje dużą nowelizację przepisów medialnych, związaną z wdrożeniem Europejskiego Aktu o Wolności Mediów. W ramach tej reformy planowana jest likwidacja abonamentu na rzecz finansowania telewizji publicznej bezpośrednio z budżetu państwa. Zmiany obejmą również uproszczenie procesu nadawania koncesji na rozpowszechnianie programów drogą satelitarną lub kablową, a także ograniczenia działalności medialnej jednostkom samorządu terytorialnego. Rząd rozważa też modyfikacje w zakresie kompetencji Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Rady Mediów Narodowych.

Nowe przepisy przyniosą zarówno nowe wyzwania, jak i możliwości, takie jak większa elastyczność w finansowaniu mediów czy uproszczenie przepisów koncesyjnych. Kluczowym pytaniem pozostaje czy zmiany te będą stanowiły ewolucję, czy rewolucję dla polskiego rynku medialnego?